Wat is big data | Definitie en toepassing – BIsystemen.nl

Wat is big data

Big data is in korte tijd een veelgebruikt begrip geworden. Op deze pagina leest u wat er nu precies mee bedoeld wordt, aan de hand van visies en omschrijvingen van diverse BI specialisten. Zij zijn als kennispartner verbonden aan het onafhankelijke ICT informatiecentrum.
 

Data wordt informatie
Imtech ziet big data eerder als een ‘New Window of Opportunity’ dan als een ‘Game Changer’. Bedrijven hebben informatie nodig om te kunnen anticiperen en daadwerkelijk toegevoegde waarde te leveren aan klanten/leveranciers en andere stakeholders. Informatie wordt vergaard uit diverse bronnen, zowel binnen als buiten de organisatie. big data is een containerbegrip. Het geeft aan dat de hoeveelheid data waaruit informatie wordt vergaard toeneemt; qua volume en type data. Ook het vergaren van informatie uit onder andere streaming data en ongestructureerde data neemt toe. Kort samengevat biedt big data de mogelijkheid om informatie te halen uit bronnen die met de huidige middelen nog niet analyseerbaar zijn. big data vervangt niet uw huidige analytics omgeving maar biedt de mogelijkheid om aan uw toenemende informatiebehoefte te voldoen, maar doe het alleen als het de besluitvorming verbetert. Imtech ICT performance solutions

Steeds meer big data

Big data is een cover term voor de exponentiële groei van data in de wereld. Omdat die groei vooral zit in logs en in ongestructureerde data, wordt big data soms vooral gebruikt om daarnaar te verwijzen, maar alle data, ook video en gestructureerde databases, groeit. De Big in big data laat ons vooral weten dat er steeds meer moeite nodig is om met die groeiende hoeveelheid data om te gaan: die hoeveelheid ontstijgt ons. Het percentage waardevolle data in big data neemt af: de belangrijkste vraag bij big data is hoe het goud daarin gevonden kan worden. Magnaview

Big data

Kenmerken
De belangrijkste kenmerken van big data zijn: de grote hoeveelheid data, de snelheid waarmee de data wordt gegenereerd, de variëteit in soorten data (voorbeelden zijn de miljoenen Twitterberichten, aankoopgegevens, bezochte locaties, gepubliceerde foto’s, gereden kilometers, enz. big data kan zowel in gestructureerde vorm (denk aan retailtransacties per winkel en energiemetingen per huishouden), als ongestructureerd (denk aan blogs, statusupdates op sociale netwerksites, foto’s en reviews over producten en diensten) verschijnen. En wat is het niet? De verzameling van data uit verschillende bronnen van bijvoorbeeld CRM systemen. Xiptra Business Solutions

Meer over big data

Wat betekent big data voor u? Heeft u er voordeel van, kunt u het nuttig inzetten en hoe dan eventueel? Wat betekent het voor uw investeringen in nieuwe ICT oplossingen? De antwoorden leest u in dit boek, dat organisaties helpt bij het bepalen van een koers rond het actuele thema big data. U kunt het hier als e-book aanvragen. Wilt u het liever per post ontvangen, vult u dan uw postadres in. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

big data

Kennis en informatie

Big data is de enorme groei van data die organisaties de afgelopen jaren doormaken. Kennis en informatie wordt in steeds meer verschillende systemen opgeslagen, waardoor medewerkers veel tijd kwijt zijn met het terugvinden van de juiste informatie om beslissingen te nemen. big data is niet het simpel opslaan van bestanden en informatie op een netwerkschijf. Ettu

Meer complexe data
Bij SAS definiëren we big data als “De situatie waarbij de hoeveelheid, snelheid en variatie aan data de normale opslag- en verwerkingscapaciteit van een organisatie overstijgt”. Daarmee vermindert het vermogen van de organisatie om snel correcte beslissingen te kunnen nemen. Een andere aardige definitie beschrijft big data als “elke situatie waarin het gebruik en de verwerking van data je buiten je comfortzone brengt”. Terwijl verhalen over big data al snel over de hoeveelheid van data gaan, is dat niet het belangrijkst. De essentie van big data zit in de combinatie van groeiende volumes en de complexiteit van de data.

Denk bijvoorbeeld aan ongestructureerde data die voortkomt uit sociale media en call center verslagen. Het is de uitdaging niet alleen de gestructureerde data, maar ook de ongestructureerde en semi-gestructureerde data snel te kunnen verwerken waarmee betere beslissingen genomen kunnen worden. De variëteit van de datastromen, de daaruit voortvloeiende complexiteit en de mogelijkheid om hier relevante inzichten uit te halen vormen de kern van de uitdaging. SAS Nederland